Jaarverslag SodM 2017

Voor u ziet u het jaarverslag 2017. Opnieuw een jaar waarin de ondergrond regelmatig volop in de belangstelling stond. Er waren onverwachte ontwikkelingen die de risico’s van het gebruik van de ondergrond zichtbaar maakten: een doorzettende escalatie van aardbevingen in Groningen, plannen om te boren naar aardwarmte vlak bij actieve aardbevingsbreuken in de Groningse ondergrond, en lekkende putten en leidingen bij het winnen van zout.

Tegelijkertijd groeide ook in 2017 het besef dat onze ondergrond belangrijk is voor een goede energievoorziening in de toekomst. In het regeerakkoord is afgesproken om flink in te zetten op aardwarmte en opslag van het broeikasgas CO2. Ook wil de regering flink meer windparken op zee realiseren. De energietransitie zal ten dele steunen op het goed gebruik maken van onze ondergrond en de mogelijkheden die de zee ons biedt.

Toegankelijke PDF

Op 20 juni 2018 verscheen het jaarverslag 2017 van SodM als online magazine. Deze webtoegankelijke pdf vervangt dit magazine, dat meerdere toegankelijkheidsproblemen kende. De tekst is zonder aanpassingen overgenomen uit het magazine. Per 1 januari 2021 is het magazine niet meer online.