De Underground Gas Storage (UGS) Grijpskerk bevindt zich in de gemeente Westerkwartier in de provincie Groningen. De UGS is een voormalig gasveld dat wordt gebruikt voor de opslag van aardgas. Sinds 1997 werd hier hoogcalorisch aardgas opgeslagen, afkomstig uit kleine gasvelden. Met het opheffen van GasTerra is de gasopslag grotendeels leeg geproduceerd. De NAM biedt opslagcapaciteit aan geïnteresseerde partijen voor de periode 1 juli 2026 - 1 april 2027.
Sinds 1 april 2022 wordt de opslag gebruikt voor laagcalorisch gas. Nederlandse huishoudens en andere kleinverbruikers maken gebruik van laagcalorisch aardgas. Dit gas kan worden gemaakt door hoogcalorisch gas met stikstof te mengen. Door de opslag van Grijpskerk om te zetten naar laagcalorisch gas, kan een deel van de flexibiliteit en reserve die het Groningen-gasveld vroeger leverde, worden overgenomen. In november 2021 heeft SodM het ministerie van Economische Zaken en Klimaat over deze wijziging geadviseerd en concludeerde dat een verandering van de samenstelling van het aardgas in de opslag geen extra risico's voor mens en milieu oplevert.
Toezicht en inspecties
De meest risicovolle bedrijven in Nederland zijn aangewezen in paragraaf 4.2 van het Besluit activiteiten leefomgeving (Seveso-inrichting). Voor deze bedrijven geldt een streng toezichtprogramma. De UGS is aangewezen als een Seveso-inrichting. Daarom inspecteert SodM de inrichting samen met de Veiligheidsregio. De Seveso-inspectierapporten vindt u hier op de website van Seveso+. Daarnaast controleert SodM of de NAM zich aan de voorwaarden uit het instemmingsbesluit houdt. Denk aan de maandelijkse productie- en injectievolumes, druk- en temperatuurmetingen per put en de maandelijkse gemiddelde druk in het reservoir. Jaarlijks oordeelt SodM of de NAM de gasopslag opereert binnen de vastgestelde drukbegrenzingen.